Pedagoginja je tijekom prvog polugodišta provela projekt Kako učiti? s učenicima 5.razreda kroz pet radionica. Također je izradila materijal za učenike i roditelje koji im može pomoći pri organizaciji i načinima učenja.
Savjeti Kako učiti? slijede u tekstu.
MJESEČNI PLAN:
Nađi si nekakav kalendar u koji ćeš svaki mjesec moći upisivati važne školske i izvanškolske događaje i rokove (ispite, lektire, rođendane, odlaske zubaru i dr.), na način da ćeš zaokružiti datum i pored njega napisati zašto ti je važan.
Stavi si taj plan na vidljivo mjesto kraj radnog stola da ti svaki dan služi kao podsjetnik.
TJEDNI I DNEVNI PLAN:
Lako je stići sve što naumiš ako slijediš svoj dnevni raspored.
Evo kako bi to moglo izgledati:
VRIJEME |
P |
U |
S |
Č |
P |
S |
N |
8–13h |
škola |
||||||
13-14 |
odmor, ručak |
||||||
14-15 |
DZ iz MAT, učim PRI |
||||||
15-16 |
učim POV i ENG |
||||||
16-17 |
glazbena škola |
||||||
17-18 |
|||||||
18-19 |
slobodno vrijeme, večera |
||||||
19-20 |
TV |
||||||
20-21 |
ponavljanje |
||||||
21-22 |
tuširanje, spavanje |
Ponavljaj čitanjem, prepričavanjem bez gledanja u zabilješke.
Nakon pauze provjeri koliko si naučio (mogu te ispitati roditelji ili sam sebe).
VANJSKI FAKTORI KOJI OLAKŠAVAJU UČENJE
MJESTO ZA UČENJE
Uvijek uči na istom mjestu.
Zbog dobre koncentracije i bržeg učenja, mirno i tiho mjesto najbolje je za učenje.
Nije poželjno učiti uz upaljen televizor, glasnu glazbu, sa slušalicama na ušima, uz ukućane koji razgovaraju i sl.
Dobro prozračena prostorija važna je za dobru koncentraciju i pamćenje za koje nam je potreban kisik. Zato prostor za učenje treba povremeno provjetriti.
STOL I STOLICA
Stol treba biti prostran, a stolica udobna koja će ti omogućiti sjedenje bez bolova u leđima.
Izbjegavaj učiti na krevetu jer sjedenje na njemu nije najudobniji položaj tijela i otežano je pisanje.
Nije poželjno ležati za vrijeme učenja jer je to položaj koji mozgu šalje poruku da se pripremi za spavanje.
Najbolje je učiti za stolom na kojem će biti samo ono što je potrebno za učenje (udžbenici, bilježnice, pribor za pisanje…). Nepotrebne predmete treba maknuti jer odvlače pozornost (igračke, uspomene, ukrasi, mobitel…).
TEMEPRATURA
Temperatura prostorije gdje se uči treba biti između 18 i 20 o C. Prerevisoka ili preniska temperatura smanjuje koncentraciju.
VRIJEME ZA UČENJE
Uči uvijek u isto vrijeme. Tako će ti učenje ući u naviku.
Najbolje vrijeme za učenje je jutro. Ako to nije moguće, učenje treba odgoditi za poslije podne, a u najgorem slučaju za navečer.
Trebalo bi izbjegavati učenje u kasnim noćnim satima jer smo tada najumorniji i smanjuje se učinkovitost učenja.
Istraživanja su pokazala da je radni učinak najbolji od 9:00 do 11:00 prije podne i od 17:00 poslije podne. Najneučinkovitije vrijeme za učenje je oko 14:30.
Utvrdi u koje doba dana najbolje učiš i tada radi najteže zadatke. Nije poželjno učiti nakon jela jer sav kisik ode u probavni trakt pa nam se spava.
RASVJETA
Najbolje je prirodno svjetlo jer se tada oči manje umaraju.
Ako pišeš desnom rukom, svjetlo treba dolaziti s lijeve strane.
Ako pišeš lijevom rukom, svjetlo treba dolaziti s desne strane.
DOBRA PRIREMA
Prije početka učenja pripremi sve potrebno: olovke, ravnalo, gumicu za brisanje, knjige, bilježnice i ostalo. U protivnom ćeš morati ustajati i prekidati učenje, a to loše utječe na koncentraciju i produžuje vrijeme učenja.
Nemoj ostavljati za sutra zadatke i obaveze koje trebaš ispuniti danas.
MOTIVACIJA ZA UČENJE
Motivacija se ne može naučiti, već je ona nešto što se stvara u nama.
Motivacija znači potražiti razloge koji nas tjeraju naprijed. Tajna je u tome da potražimo razloge koji nas potiču da zadatke obavljamo i da ih obavljamo dobro.
Ponekad je to neki unutarnji motiv, primjerice kad nam se nešto sviđa ili u nečemu uživamo.
Motivacija može biti i vanjska, primjerice kada nešto činimo kako bismo postigli neki cilj.(Trudit ću se da prođem s 5 jer su mi roditelji obećali kupiti …).
Odgovori na ova pitanja. Možda ti odgovori pomognu da se lakše natjeraš na učenje.
· Zašto učiš? · Zašto smatraš da je učenje potrebno? · Što bi htio postati nakon završetka školovanja? · Misliš li da to možeš postati bez učenja? · Tko je tvoj uzor kojem bi htio nalikovati? · Misliš li da je osoba koju si naveo kao svoj uzor postigla uspjeh bez imalo truda? |
METODE UČENJA
Baš svi uče uz pomoć metode. Neki učenici čitaju lekciju više puta dok ne usvoje gradivo. Jedni podcrtavaju najvažnije, a drugi naglas čitaju gradivo kako bi ga bolje zapamtili. Neki učenici rade sheme lekcije kako bi je lakše naučili.
Mnogi se učenici slažu u tome da ulažu puno vremena u učenje, ali da postižu nezadovoljavajuće rezultate. Svi učimo metodom pokušaja i pogrešaka. Svatko u praksi koristi metodu za koju misli da donosi najbolje rezultate. Ipak, nijedna od prethodno navedenih metoda nije u potpunosti zadovoljavajuća, budući da zahtijevaju mnogo vremena, truda, a rezultat je u većini slučajeva, prilično loš.
Ne možemo tvrditi da postoji idealna metoda učenja, no ipak:
Odgovori na navedena pitanja potaknut će te da razmisliš o potrebi uvođenja nekih posve novih elemenata u svoj plan učenja.
Vjerojatno si već primijetio da bolje pamtiš gradivo ako si ga prethodno predočio shematski, da lekciju lakše naučiš ako ju ponavljaš na glas te da lakše pamtiš kada si postavljaš pitanja u vezi nečega što ti predstavlja teškoću.
Dakle, postoji niz pravila koja, ako ih pravilno koristiš, pomažu u učenju.
METODA UČENJA IPPSI
1. Informativno čitanje
Obrati pozornost na naslov teksta, odlomke od kojih se sastoji, na dijelove teksta koji su tiskani masnim slovima ili su uokvireni (u njima su važni podaci), eventualne crteže, mape i fotografije koje sadrži.
2. Pitanje
Nakon informativnog čitanja , lekciju nauči od početka postavljajući si pitanja za svaki odlomak.
Postavljanje pitanja tijekom učenja pomaže ti da se koncentriraš, pronađeš smisao u gradivu koje učiš te da ga lakše zapamtiš.
3. Pažljivo i detaljno čitanje svakog poglavlja
Postavljanje detaljnih pitanja olakšat će ti da uočiš koje su najvažnije činjenice u tekstu.
Podcrtavaj ono što ti se čini važnim.
4. Shematiziraj svako pitanje
Vizualno pamćenje vrlo je važno za učenje te ga treba što više koristiti.
Konceptualne mape i sheme pomažu da bolje vizualno pamtimo. Pri izradi shema izdvajamo najvažnije iz gradiva. Shema je grafičko i simbolično prikazivanje teksta. Olakšava učenje, razumijevanje i pamćenje naučenog.
5. Izreci naučeno i shematizirano
Ponavljanje naglas služi kako bismo autorove riječi pretvorili u vlastite.
6. Ponavljanje
Ponavljanje je kratak, jednostavan i precizan sažetak gradiva ispričan vlastitim riječima.
Nakon podcrtavanja i shematiziranja teksta, ponavljanje ti neće predstavljati nikakav problem.
Nakon završetka , odmori se nekoliko minuta i još jednom ponovi sve. To će ti pomoći da utvrdiš naučeno.
KONCEPTUALNE MAPE
Konceptualna mapa je mreža koja grafički prikazuje odnose između raznih informacija.
One čine sadržaj razumljivijim i vizualno lakše pamtljiv.
Mape su poput fotografija gradiva koje želimo usvojiti.
Koriste se za:
· Ponavljanje gradiva prije ispita
· Vizualno pamćenje informacija
· Utvrđivanje naučenog gradiva
Pravila izrade konceptualne mape?
· Pronađi glavnu informaciju ili glavno pitanje lekcije i smjesti je u centar mape.
Zatim pronađi sporedne informacije i posloži ih po važnosti. Uvijek piši tiskanim slovima.
· Koristi različite boje za pisanje drugačijih informacija. To će ti pomoći da ih razlikuješ. Informacije poveži linijama raznovrsnih boja.
· Definicije, grafikoni, crteži i ostalo neka budu na posebnom papiru.
· Kako bi ih povezao s mapom, pokraj informacije na koju se odnose, nacrtaj zvjezdicu.
Potreban pribor za izradu mape: papir i kemijske olovke ili
flomasteri u boji.
Primjeri konceptualne mape:
MNEMOTEHNIKE
Mnemotehnika je tehnika pamćenja pomoću koje informacije lakše pamtimo i duže zadržavamo u pamćenju.
Primjerice, moramo li zapamtiti popis riječi, najlakše ćemo to učiniti tako da početno slovo svake riječi povežemo u jednu riječ koja ne mora imati značenje.
Taj se princip koristi i kod skraćenica poput UN. To su početna slova naziva Ujedinjeni narodi. Lakše ćemo zapamtiti riječ UN nego Ujedinjeni narodi.
Koje ćemo tehnike za bolje pamćenje i učenje koristiti ovisi o našem osobnom načinu učenja.
GRAFIČKA TEHNIKA
Radi se o povezivanju gradiva koje trebaš naučiti sa slikama.
Koristiš li slike tvoje će pamćenje biti dugotrajnije.
Primjerice, ako moraš naučiti dijelove vulkana, napravi crtež vulkana s označenim dijelovima i zalijepi ga na lako uočljivo mjesto u sobi pa ih tako nećeš moći zaboraviti.
Ako ti je teško zapamtiti riječ lava jer je za tebe nova, možeš je povezati sa slikom životinje lav, barem za početak, dok ti riječ lava ne postane poznata.
TOPOGRAFSKA TEHNIKA
Radi se o tome da u svojoj okolini (zidovi, pod i slično) ostavljaš predmete koji predstavljaju određeno gradivo koje moraš naučiti.
Primjerice, ako moraš naučiti najduže rijeke svijeta, u svojoj sobi možeš slagati razne trake ili konopce koji predstavljaju određenu rijeku. Na ovaj ćeš ih način sigurno lakše zapamtiti.
BROJEVNO-VERBALNA TEHNIKA
Koristeći ovu tehniku lakše ćeš zapamtiti povijesne datume.
Sastoji se od povezivanja brojeva i riječi. Na primjer, ako moraš zapamtiti godinu Francuske revolucije, svakom broju pripiši određeni predmet koji će ti pomoći da lakše zapamtiš godine.
Na primjer:
0 kotač 5 ruka
1 svijeća 6 lula
2 klizaljke 7 štap
3 vile 8 naočale
4 kocka 9 povećalo
Francuska revolucija 1789
(svijeća + štap + naočale + povećalo)
VERBALNA TEHNIKA
Uz pomoć novonastalih riječi, rima, pjesmica i slično, olakšava se pamćenje.
Ovu tehniku možeš koristiti za broj dana u mjesecu:
Studeni, travanj, lipanj i rujan 30 dana nose, veljača 28 ili 29, a ostali 31.
MISAONA KARTA/MENTALNA MAPA
Što radi mozak kad mu je dosadno?
Isključi se, zatvori se, odluta, prepusti se sanjarenju i zaspi. I nije važno govorite li hrvatskim jezikom te zapisujete bilješke slijeva na desno, pišete li hebrejski ili arapski, pa zapisujete sve zdesna na lijevo, ili kao u kineskom bilježite sve okomito – to je ljudskom mozgu sve isto; to ga uspavljuje.
Kod readicionalnog sustava bilježenja vrlo se često događa da, što više zapisujemo, sve se čini još složenijim i zamršenijim.
Crte su za naš tradicionalni način zapisivanja poput rešetaka zatvorskih soba u kojima su one beskonačno kreativne sposobnosti razmišljanja, koje posjeduje naš mozak, doživotno zatočene – osim ako ih sami ne oslobodimo pomoću misaone karte.
Ø Najefikasniji način učenja primjeren radu mozga
Ø Način zapisivanja bilježaka koji nije dosadan.
Ø Individualna prerada gradiva prikazana simbolima, crtežima,riječima,frazama, brojevima, bojom, granama, vezama (svatko prerađuje gradivo na svoj način)
Ø Najbolji način smišljanja novih ideja i planiranja projekata.
Od čega se sastoji ?
Misaona karta/mentalna mapa pridonosi:
Korištenje mozga:
LIJEVA STRANA MOZGA DESNA STRANA MOZGA
riječi ritam
logika svijest
brojevi mašta
slijed dimenzije
popisi boje
analiza sanjarenje
Lijevu stranu mozga koristimo kada:
Mozak misli i pamti u bojama i slikama.
Dokaz?
Kad kažemo da starac sjedi na klupi i hrani ptičice, u mislima se pojavi slika, a ne riječi ispisane na bijelom papiru.
Kako izraditi misaonu kartu?
1. Koristi prazan papir bez crta i nekoliko flomastera u boji. Papir svakako postavi postrance, tako da bude širi nego što je duži.
2. Na sredini stranice nacrtaj sliku. Slika vrijedi tisuću riječi i pomaže pri služenju maštom. Označava glavnu temu i poticajnija je za mozak, npr.:
3. Nacrtaj nekoliko debelih zavojitih crta koje se pružaju od slike u sredini stranice po jednu za svaku od glavnih ideja o toj temi. Središnje grane predstavljaju glavne podteme
4. Imenuj svaku od tih ideja (možeš i nacrtati sliku), tako koristiš obje strane mozga. U misaonoj su karti sve riječi podcrtane.
5. Iz svake od tih ideja povuci druge povezane crte tako da se šire poput grana stabla. Svakoj od ideja dodaj misli. Dodatne grane predstavljaju pojedinosti.
Primjer:
Materijal izradila: Marina Majetić, pedagoginja
Korištena literatura: